Psykologi & pedagogik
Lärares relationskompetens : vad är det? - hur kan den utvecklas?
Jonas Aspelin
Häftad
329:-
Uppskattad leveranstid 1-3 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
Relationskompetens är en central kompetens inom många yrken där man arbetar med människor. Denna kompetens behövs för att verksamhetens kvalitet ska bli god och för att målen ska uppnås, men även för att goda relationer är värdefulla i sig. Inom skolans värld visar studier att lärares relationskompetens är av avgörande betydelse för att främja elevers lärande och utveckling. I boken presenterar därför författaren teoretiska begrepp och forskning i syfte att bidra med ny kunskap om vad relationskompetens är och hur den kan utvecklas.
Lärares relationskompetens vänder sig främst till blivande och yrkesverksamma lärare, men även till andra professioner som dagligen bygger relationer med andra människor.
Sagt om boken
"Framställningen är klar, språket lättillgängligt och vad som vid en ytlig bedömning kan förefalla vara självklarheter blir under läsningen till vad som borde vara angeläget inte bara för nyexaminerade lärarstudenter, utan också för erfarna lärare som upplever att de stelnat i sin profession och känner sig främmande för elevers verklighet. En referenslista avslutar. Lärares relationskompetens är lämplig som fortbildning i skola och omsorg och i all verksamhet som måste vårda relationer." Michael Economou, lektör, BTJ-häftet nr 21, 2018.
"Det komplexa med relationskompetens blir tydligt i Aspelins bok men det känns också hoppfullt att man faktiskt kan arbeta med att utveckla detta. Aspelin visar att man kan uppmärksamma relationskompetensen hos lärarstudenter genom att beskriva en studie han genomfört i ämnet." Monika Matsson i specialpedagogik.se
Om författaren
Jonas Aspelin är fil. dr i sociologi och professor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad. Han har under ett tjugotal år forskat och skrivit en mängd böcker och artiklar om ämnet.
Lärares relationskompetens vänder sig främst till blivande och yrkesverksamma lärare, men även till andra professioner som dagligen bygger relationer med andra människor.
Sagt om boken
"Framställningen är klar, språket lättillgängligt och vad som vid en ytlig bedömning kan förefalla vara självklarheter blir under läsningen till vad som borde vara angeläget inte bara för nyexaminerade lärarstudenter, utan också för erfarna lärare som upplever att de stelnat i sin profession och känner sig främmande för elevers verklighet. En referenslista avslutar. Lärares relationskompetens är lämplig som fortbildning i skola och omsorg och i all verksamhet som måste vårda relationer." Michael Economou, lektör, BTJ-häftet nr 21, 2018.
"Det komplexa med relationskompetens blir tydligt i Aspelins bok men det känns också hoppfullt att man faktiskt kan arbeta med att utveckla detta. Aspelin visar att man kan uppmärksamma relationskompetensen hos lärarstudenter genom att beskriva en studie han genomfört i ämnet." Monika Matsson i specialpedagogik.se
Om författaren
Jonas Aspelin är fil. dr i sociologi och professor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad. Han har under ett tjugotal år forskat och skrivit en mängd böcker och artiklar om ämnet.
- Format: Häftad
- ISBN: 9789147129065
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 157
- Utgivningsdatum: 2018-08-16
- Förlag: Liber