bokomslag Medieskugga
189:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 2-5 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-

  • 264 sidor
  • 2002
Den första stora undersökningen av mediekonsumtion och mediebevakning i stor-Stockholm!

Inte någonstans i Sverige finns det så många medier och så många journalister som i Stockholm. Ändå är Stor-Stockholm bland de sämst bevakade områdena i landet. Och den mediebevakning som finns är ojämnt fördelad - mest handlar det om innerstaden och när förorterna får plats i medierna gäller det oftast kriminalitet och sociala problem. Även mediekonsumtionen är splittrad. Stora grupper av medborgare faller utanför det som i andra delar av landet är en normal mediekonsumtion med dagstidning och public service.

Medieskugga är den första stora undersökningen av både mediebevakning och mediekonsumtion i Stor-Stockholm. Den ger en bild av ett mediesystem som rör sig allt längre bort från de demokratiska ideal som mediernas företrädare hyllar i högtidliga sammanhang. Istället växer bilden fram av ett system med kvalitetsmedier för samhällseliten, medan stora delar av medborgarna får nöja sig med kommersiellt inriktade gratismedier.

Lars Nord är docent i Statskunskap och föreståndare för Demokratiinstitutet i Sundsvall. Gunnar Nygren är lärare och forskare vid JMK vid Stockholms universitet.
  • Författare: Lars Nord, Gunnar Nygren
  • Format: Häftad
  • ISBN: 9789173891080
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 264
  • Utgivningsdatum: 2002-09-01
  • Förlag: Atlas bokförlag