Psykologi & pedagogik
Regi för lärande - En guide för praktikinriktat pedagogiskt ledarskap
Jan Nylund • Leif Åhlander
Danskband/flex
489:-
Uppskattad leveranstid 2-5 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
Många rektorer brottas med sitt pedagogiska ledarskap - att förstå begreppets innebörd och samtidigt göra rum för detta "något" i sin vardag. Den här boken hjälper läsaren att rama in det pedagogiska ledarskapet, både i teoretiskt och i praktiskt hänseende. Den erbjuder en bild av rektor som en regissör för lärande, där pedagogiskt ledarskap inte utgör en avgränsad praktik, utan i stället ses som en pågående, kunskapsbildande process som får sitt uttryck inom ramen för olika gemenskaper eller praktiker.
Boken består av tre delar. Den första beskriver det pedagogiska ledarskapets samverkansgrund och diskuterar betydelsen av distribuerat ledarskap, kollaborativt arbete och lärledarfunktionen (här kallad teacher leader). Den andra delen tar upp det pedagogiska ledarskapets utförandegrund, där lärandesyn, observation och dialog utgör nyckelbegrepp. Den sista delen knyter ihop diskussionen och utvecklar idén om regi för lärande som ett sätt att förstå pedagogiskt ledarskap.
Regi för lärande vänder sig till verksamma rektorer, både erfarna och de som är nya i sin roll.
Boken består av tre delar. Den första beskriver det pedagogiska ledarskapets samverkansgrund och diskuterar betydelsen av distribuerat ledarskap, kollaborativt arbete och lärledarfunktionen (här kallad teacher leader). Den andra delen tar upp det pedagogiska ledarskapets utförandegrund, där lärandesyn, observation och dialog utgör nyckelbegrepp. Den sista delen knyter ihop diskussionen och utvecklar idén om regi för lärande som ett sätt att förstå pedagogiskt ledarskap.
Regi för lärande vänder sig till verksamma rektorer, både erfarna och de som är nya i sin roll.
- Format: Danskband/flex
- ISBN: 9789144145112
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 208
- Utgivningsdatum: 2021-03-09
- Förlag: Studentlitteratur AB