Psykologi & pedagogik
Studiestrategier i gymnasiet : för undervisning och lärande
Diana Storvik • Heidi Wåxberg
Häftad
509:-
Uppskattad leveranstid 2-5 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
Att rusta gymnasieelever med studiestrategier är avgörande för ett effektivt lärande och därmed också för skolresultat och välmående. Genom att förse eleverna med en verktygslåda fylld av strategier som stödjer dem i att planera, organisera och utveckla deras analytiska förmåga så ökar vi den självständighet som krävs för att klara av gymnasiearbete och examen.
Den här handboken presenterar konkreta verktyg som är lätta att komma i gång med – verktyg som både rustar eleverna att nå sin fulla studiepotential och samtidigt förbereder dem för fortsatta studier på högskolenivå. Till varje strategi finns övningar och exempel på hur undervisningen explicit kan läggas upp inom den ordinarie undervisningen samt frågor för kollegial reflektion och diskussion kopplad till undervisning och verksamhet. För att ytterligare stödja den gemensamma professionsutvecklingen presenteras i bokens sista del olika modeller för kollegialt lärande tillsammans med elevfall som utgångspunkt för pedagogiska samtal.
Kunskap om studiestrategier gynnar alla elever, men för elever i behov av extra stöd, kan det vara helt avgörande för studieframgång. Boken vänder sig till alla gymnasielärare, specialpedagoger, speciallärare, skolledare, studie- och yrkesvägledare och elevhälsa som tillsammans vill bidra till att skapa en tillgänglig lärmiljö. Sagt om boken:
"Boken är tydlig, lättillgänglig och genomarbetad. Storvik och Wåxberg verkar ha tänkt in i alla detaljer även för pedagogerna. Varje kapitel avslutas med frågor för kollegial reflektion och i slutet av boken finns fiktiva elevfall att arbeta med. Där finns även upplägg till bokcirkel."
Margot Zakariasson, specialpedagog i Luleå
Den här handboken presenterar konkreta verktyg som är lätta att komma i gång med – verktyg som både rustar eleverna att nå sin fulla studiepotential och samtidigt förbereder dem för fortsatta studier på högskolenivå. Till varje strategi finns övningar och exempel på hur undervisningen explicit kan läggas upp inom den ordinarie undervisningen samt frågor för kollegial reflektion och diskussion kopplad till undervisning och verksamhet. För att ytterligare stödja den gemensamma professionsutvecklingen presenteras i bokens sista del olika modeller för kollegialt lärande tillsammans med elevfall som utgångspunkt för pedagogiska samtal.
Kunskap om studiestrategier gynnar alla elever, men för elever i behov av extra stöd, kan det vara helt avgörande för studieframgång. Boken vänder sig till alla gymnasielärare, specialpedagoger, speciallärare, skolledare, studie- och yrkesvägledare och elevhälsa som tillsammans vill bidra till att skapa en tillgänglig lärmiljö. Sagt om boken:
"Boken är tydlig, lättillgänglig och genomarbetad. Storvik och Wåxberg verkar ha tänkt in i alla detaljer även för pedagogerna. Varje kapitel avslutas med frågor för kollegial reflektion och i slutet av boken finns fiktiva elevfall att arbeta med. Där finns även upplägg till bokcirkel."
Margot Zakariasson, specialpedagog i Luleå
- Format: Häftad
- ISBN: 9789127461628
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 200
- Utgivningsdatum: 2022-05-27
- Förlag: Natur & Kultur Läromedel och Akademi