bokomslag Svensk television : en mediehistoria

Svensk television : en mediehistoria

Anna Edin Per Vesterlund

Häftad

129:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 5-10 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-

  • 350 sidor
  • 2014
Under det senaste halvseklet har televisionen blivit en del av vårt
gemensamma kulturarv. Tv-mediet har gjort djupa avtryck i vår vardag och på
olika sätt varit en integrerad del av samhällsutvecklingen. Mediet har
blivit helt centralt för såväl nationella identiteter som för
transnationella kulturutbyten. Men tiderna förändras. Internet har snabbt
gjort den klassiska televisionen föråldrad. På webben finns inga tablåer
eller programtider att passa: Mer än 2.000 timmar TV när du vill är ju
den nya devisen på svt.se. I antologin Svensk television en mediehistoria
görs olika försök att få korn på tv-mediets historicitet. Tolv forskare
från ämnen som film- och journalistikvetenskap, litteratur- och medie- och
kommunikationsvetenskap gör i den här boken nedslag i den svenska
tv-historien från 1954 till idag. Gemensamt för flera av artiklarna är
att de relaterar televisionen till en bredare medial sfär, där tv-mediet
redan från början ingått i ett intrikat samspel med radio, biograf och
press. Televisionen är såtillvida lika mycket en del av mediehistorien, som
ett medium med en egen historia.
  • Författare: Anna Edin, Per Vesterlund
  • Format: Häftad
  • ISBN: 9789188468017
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 350
  • Utgivningsdatum: 2014-03-05
  • Förlag: Kungliga biblioteket