bokomslag VFU-handledares betydelse för lärarstudenters praktiska yrkeskunnande
Psykologi & pedagogik

VFU-handledares betydelse för lärarstudenters praktiska yrkeskunnande

Ann-Christine Wennergren Henrietta Godolakis Lisbeth Gyllander Torkildsen Sara Karlsson Caroline Nagy

Häftad

469:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 2-5 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-

  • 232 sidor
  • 2024
Allting börjar med en bra lärare - och för att kunna bli en bra lärare krävs en bra verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Att vara VFU-handledare är ett mångfasetterat och viktigt uppdrag, som får stor betydelse för lärarstudenters praktiska yrkeskunnande. VFU-handledare behöver vara skickliga i att både undervisa och handleda utveckling av praktiskt yrkeskunnande. I boken utforskas tre centrala kompetenser för VFU-handledare: observationskompetens, samtalskompetens och bedömningskompetens. För en bra och hållbar utbildning behöver dessa kompetenser genomsyra hela handledningsprocessen. Det är också viktigt med en god samverkan mellan VFU-handledare och handledare för den högskoleförlagda utbildningen.

Boken vänder sig främst till VFU-handledare och VFU-ansvariga på lärosäten, men även till VFU-ansvariga hos skolhuvudmän och beslutsfattare för lärarutbildningar.
  • Författare: Ann-Christine Wennergren, Henrietta Godolakis, Lisbeth Gyllander Torkildsen, Sara Karlsson, Caroline Nagy
  • Format: Häftad
  • ISBN: 9789144161105
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 232
  • Utgivningsdatum: 2024-03-25
  • Förlag: Studentlitteratur AB